тел.: +380686847461
uzv.ukraina@gmail.com
Меню

Кравченко: МОЗ збирається розтягнути останній оплот охорони здоров’я.

Реформи МОЗ націлені на те, щоб отримати в свої руки розподіл медичної субвенції, яка є єдиним діючим державними гарантіями перед населенням в області охорони здоров’я, вважає Сергій Кравченко

Міністерство охорони здоров’я України в особі в.о. його глави Уляни Супрун наполягає на негайному прийнятті закону “Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів”. За твердженням Супрун,  це дозволить створити більш прозору систему фінансування української медицини. Про справжні цілі і наміри команди реформаторів від МОЗ розповів відповідальний секретар Національної медичної палати України Сергій Кравченко

За словами Уляни Супрун, законопроект необхідно прийняти до літа, щоб встигнути внести відповідні зміни до держбюджету і почати реалізацію першого етапу медреформи щодо запровадження державного медичного страхування.

– Заяви Супрун нагадали мені епізод з фільму “Собаче серце”, коли Поліграф Поліграфович Шаріков виступає з трибуни: «Все взяти і поділити!». Це нагромадження химерних образів, видінь і фантазій, хаос, сумбур і гротеск, одним словом, фантасмагорія. Це все лише фантазії пані Супрун, вимовлені з упевненістю, що все це буде втілено в життя, хоча ніяких законодавчих та фінансово-економічних підстав для цього немає. Вона взагалі не розуміє, про що говорить

Уляна Супрун додала, що багато вже зроблено для старту медичної реформи, зокрема, прийнята відповідна концепція Кабінету міністрів, змінено багато наказів самого міністерства.

– Все ті законопроекти, які підготовлені Кабміном, – це ще не закони. Тому давайте говорити в рамках правого поля. У нас на даний момент існує Конституція України, 49 стаття якої чітко визначає, що медична допомога в Україні надається на безоплатній основі. Акцентую увагу на маніпуляціях, які застосовуються всі 25 років незалежності України будь-якою владою при проведенні реформ у сфері охорони здоров’я – всі говорять про безкоштовну медицину. Ніколи ні в Україні, ні в Радянському Союзі, ні на всьому пострадянському просторі не було безкоштовної медицини. І в нашій Конституції записано “безоплатна”, тобто така, яка не оплачується на момент надання медичної допомоги. На момент звернення за медичною допомогою ти не платиш – ти вже за все заплатив своїми податками. Медицина фінансується з державного бюджету, а він наповнюється з кишені громадян. Законопроект, підготовлений Міністерством охорони здоров’я, суперечить Господарському Кодексу, Цивільного Кодексу, Закону України про основи законодавства в охороні здоров’я, Податковому Кодексу.

За словами в.о. голови МОЗ, зміна системи фінансування охорони здоров’я змінить оплату лікарям, щоб були якісні, доступні медичні послуги, але і щоб лікарі та інші медпрацівники мали гідну зарплату і гідні умови роботи. До того ж, з’явиться можливість розірвати контракт з лікарем, якщо в його роботі щось не влаштовуватиме

– Виходить, що через те, що у нас система охорони здоров’я і стан справ в медичному забезпеченні в цілому залишає бажати кращого, медики винні. І це при тому, що ні центральні, ні місцеві органи влади нічого не зробили для того, щоб забезпечити медиків гідними умовами праці: організацією роботи і медичного забезпечення. І про які контракти або декларації можна говорити в правових відносинах між пацієнтом і лікарем, якщо знову ж таки це суперечить чинному законодавству?

За словами Супрун, важливою складовою медичної реформи є автономізація медичних закладів
– Фактично – це грузинський варіант. Все, що нам зараз намагаються нав’язати, як раз нагадують події в Грузії, де в рамках реформування системи охорони здоров’я всі лікувально-профілактичні заклади були приватизовані. При цьому приватизовані трьома фармацевтичними компаніями, які, по суті, належать одній групі людей. А основне завдання фармацевтичних компаній – перетворити лікаря в продавця ліків кінцевому споживачу

За словами Супрун, прийняття цього закону дозволить створити більш прозору систему фінансування української медицини.

– Її риторика зараз з деяких питань на 100 відсотків відповідає риториці Квіташвілі, Перегинця і всієї цієї братії “міжнародників”. Найголовніше – вони (а я знаю, хто за ними стоїть) націлені на те, щоб отримати в свої руки розподіл медичної субвенції. По суті, медична субвенція – це якраз і є та єдина гарантія держави перед населенням в області охорони здоров’я, яка виконується. Вони і це вкрасти хочуть. У нас субвенція на охорону здоров’я становить 77 мільярдів гривень (при цьому Супрун плутає субвенцію з усім медичним бюджетом). В.о. міністра поділила і на пальцях розрахувала, що на одну сім’ю припадає по 4,5 тисячі гривень. Мовляв, куди вони йдуть, краще б їх людям віддали

Згідно з українським законодавством, охорону здоров’я у нас фінансується за змішаним багатоканальним типу: за рахунок місцевого бюджету, центрального бюджету і додаткових надходжень. З огляду на те, що в Україні на місцевому рівні податків залишається дуже мало, їх не вистачає, відповідно, вони цими грошима не можуть покрити захищені статті і соціально орієнтовані напрямки. Тому для всіх ця медична субвенція, як повітря. Вони чекають приходу цих грошей, оскільки ними покривають витрати на комуналку, енергоносії, заробітну плату. Саме за рахунок медичної субвенції в Україні з великими труднощами, але ще функціонує система охорони здоров’я, вона ще здатна виконувати свою функцію. Можливо і погано, але все-таки дати громадянам необхідне медичне забезпечення та доступ до медичної допомоги

Що означатиме для пацієнтів перерозподіл медичної субвенції?

– Це може призвести до того, що в лікарнях не буде світла, не буде опалення, не працюватиме каналізація. А  медикам, які будуть в цій лікарні під дірявим дахом під час дощу сидіти, нічого очікувати зарплати. І, виходячи з цього, нехай тепер пацієнти, наші громадяни, зроблять висновок: яка це буде медицина. І лікарів не буде, навряд чи вони стануть працювати в таких умовах. Медична допомога стане не більш доступною, як стверджує Супрун і її команда, а саме з точністю “до навпаки”.

За словами Уляни Супрун, законопроект необхідно прийняти до літа, щоб встигнути внести відповідні зміни до держбюджету і почати реалізацію першого етапу медреформи щодо запровадження державного медичного страхування. Вона підкреслила, що будь-яке зволікання з прийняттям законопроекту призведе до того, що здійснення медичної реформи буде відкладено на кілька років

– Це марення сивої кобили. І пані Супрун, і пан Квіташвілі є представниками міжнародних фінансових інститутів, які розглядають Україну суто як споживчий ринок. Оскільки у нас все вже розграбовано до ручки, тепер вони знайшли і підбираються до цього останнього оплоту національної системи охорони здоров’я – до медичної субвенції. І цю субвенцію вони хочуть перерозподілити зовсім іншим способом під виглядом благих намірів, незважаючи на те, що вона має цільове призначення. І в цьому – найбільша загроза. Це просто група міжнародних шахраїв, аферистів, які, як сарана, мігрують і знекровлюють цілі держави

Уряд прийняв постанову “Про забезпечення доступності лікарських засобів”, Уляна Супрун нагадала, що рішення підготовлено відповідно до концепції реформування її відомства

– Якщо питання в Україні стоїть про державному забезпеченні ліками, причому тут комерційні мережі аптек? Хочу і я вам нагадати, що сталося в ході реформування системи охорони здоров’я в тій же Грузії. Там був створений фонд реімбурсації, і цей фонд не державний. Він знаходиться в руках одного олігарха, який не є громадянином Грузії. Так ось в Грузії існує замкнутий цикл: починаючи від лікарні і лікаря, закінчуючи державними коштами, які з бюджету перекочовують, минаючи пацієнтів, в фонд реімбурсації, який, по суті, перебуває в приватних руках. Однак в Грузії зараз відбувається зворотна реформа: новий уряд, який прийшов до влади, все лікарні викуповує назад в державну власність і планує зміни за цим фондом реімбурсації в забезпеченні лікувально-профілактичних установ. А ці міжнародні шахраї мігрують по світу

Анна ЛАБА

Довідка: Кравченко Сергій Володимирович, відповідальний секретар ради НМП України. лікар І кваліфікаційної категорії за спеціальністю організація і управління охороною здоров’я та загальна практика-сімейна медицина, лікар клінічний імунолог-ревматолог.

Учасник бойових дій у складі Збройних Сил України під час мобілізації, безпосередньо брав участь в антитерористичній операції, забезпечення її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районі проведення АТО на території Донецької та Луганської областей.

У серпні 2014 року призваний до лав Збройних Сил України відповідно до Указу Президента України №607/2014р., від 21.07.2014 року. У грудні 2015 року звільнений в запас на підставі Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу” з зарахуванням до оперативного резерву першої черги.

У період з квітня по червень 2016 року – відряджений командиром зведеного загону медицини катастроф Першого добровольчого мобільного шпиталю імені Миколи Пирогова на підсилення медичної служби Збройних Сил України в район проведення антитерористичної операції на території Луганської області.

Відзнаки та нагороди: Орден УПЦ КП “Георгія Побідоносця” Золотий хрест II ступеня, Медаль ДСНС України “За врятовані життя” (2015 рік), Медаль МО України “Учасник АТО” (2016 рік),  Медаль МО України “За сприяння Збройним Силам України” (2016 рік),  Почесна відзнака 44-ї Окремої артилерійської бригади ЗСУ (2016 рік), Відзнака 26-ї Бердичівської артилерійської бригади ЗСУ (2017 рік) 

Джерело

переклад українською Радміла Корж УЖВ

Відділ моніторингу УЖВ